Bredband där du vill ha det

Bredband, bredband, bredband. Vem har någonsin hört talas om smalband? Ändå handlar det om väldigt många olika ”bredder” på det där bredbandet och om det kommer trådlöst eller i kabel. Många säger nog lite lättsamt att de har bredband i mobilen och då handlar det om 4G-nätverk eller liknande. Kanske är det till och med så att begreppet bredband uppfattas som att det finns tillgång till internet oavsett vilken teknik som används.

Internet och mer därtill

Internet som de flesta känner det består av mängder av hemsidor som presenterar olika typer av information, underhållning eller möjligheter till kommunikation över hela världen. Oavsett vilket bredband du har tillgång till kommer du åt det mesta som finns på internet. En del av resurserna måste du kanske betala extra för att få ta del av men mycket är fortfarande gratis. Det enda du betalar är avgiften till din bredbandsleverantör eller ditt mobilabonnemang. Hur väl det fungerar i praktiken hos dig kan bero på flera olika saker. Utslitna kontakter eller defekta kablar bör ersättas med nya från https://www.elgrossisten.se/varumarken/plejd-dosdimmer/ som har ett brett sortiment inom el och datanätverk för hemmafixaren.

Bredbandshastighet

Beroende på typ av abonnemang kan du ha möjlighet att välja både hastighet, alltså hur fort data kommer fram till din enhet (eller hur fort du själv kan ladda upp saker), och volym. Volymen påverkas av vilken typ av data som skickas, att se film kräver oändligt mycket större volym än att skicka texter och e-post. Det finns egentligen ingen anledning att välja ”värsta allt” när du beställer bredband om du inte har den senaste utrustningen själv. För normalanvändaren märks ingen skillnad på vilket bredband som används för att till exempel titta på play-kanaler eller Netflix. Vid nytecknande av abonnemang lämnas ofta erbjudanden om att få väldigt hög kapacitet på prov en kortare tid, men vill du spara på utgifterna brukar det gå utmärkt att välja en lägre hastighet när provperioden är slut.

Det de flesta däremot tycker är jätteviktigt är hur stabilt bredbandet är i praktiken. Det ska ju helst fungera 24/7 utan problem. Om det inte gör det ska det åtminstone vara lätt att få kontakt och hjälp att få igång det igen. En del leverantörer är snabba på support per telefon, andra föredrar chatt eller mail. Det är mest en smaksak vad som passar bäst och det finns väldigt mycket information på nätet så du vet vad som gäller innan du bestämmer dig för vilket bredband du vill ha.